Informacje

"Twoje oszczędności w banku są zagrożone" - to jest oszustwo

Data publikacji 21.08.2025

Na wyświetlaczu telefonu widzisz numer infolinii banku. Odbierasz, a w słuchawce słyszysz, że twoje oszczędności są zagrożone. Rozłącz się! To dzwoni oszust podszywający się pod pracownika banku! Niestety w taką historię uwierzyła mieszkanka Łomży, od której oszuści wyłudzili ponad 18 tysięcy złotych. Rozmawiajmy z bliskimi o takim procederze i nie dajmy się oszukać!

Oszuści nadal działają. Tym razem, metodą na "zagrożone oszczędności", ich ofiarą padła 65-letnia mieszkanka Łomży. Z informacji jakie kobieta przekazała policjantom, wynika, że dzień wcześniej około południa otrzymała wiadomość tekstową o odrzuconej płatności, którą zignorowała. Po czym z numeru, który w swoim telefonie zapisany miała jako "bank" zadzwonił mężczyzna. Dzwoniący przedstawił się jako pracownik banku i oświadczył, że na rachunku bankowym 65-latki była próba wyprowadzenia pieniędzy. Aby uspokoić kobietę powiedział, że sprawą tą z ramienia banku zajmuje się już specjalista do spraw bezpieczeństwa. Poinstruował ją, że powinna złożyć reklamację, której treść sam jej podyktował i podał adres, na który trzeba ją wysłać. Mężczyzna był tak przekonujący, że 65-latka bez zastanowienia robiła to co jej polecił. Następnie około 16 zadzwonił ponownie oświadczając, że reklamacja została uwzględniona, ale ze względów bezpieczeństwa lepiej będzie jak kobieta przeleje swoje oszczędności na chroniony rachunek bankowy. Kobieta bez wahania wykonała dwa przelewy, cały czas wierząc, że ratuje swoje oszczędności. Dopiero gdy późnym wieczorem 65-latka zadzwoniła na infolinię swojego banku z zapytaniem, czy już z jej kontem jest wszystko w porządku usłyszała, że najprawdopodobniej padła ofiarą oszusta. W rezultacie 65-latka straciła ponad 18 tysięcy złotych.

Policja apeluje o zachowanie ostrożności i rozwagi. Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, aby uzyskać jak najwięcej informacji. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Jeżeli odbierzemy taki telefon, zawsze należy się rozłączyć i skontaktować się z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować informację. Często w takich sytuacjach oszukani ludzie działają pod wpływem presji, emocji i strachu. Pamiętajmy, że pracownicy banku nigdy nie proszą o wypłacenie pieniędzy i dokonanie transakcji na inne konto lub wpłaty środków w bankomacie.

Jeśli oszukano Cię, zgłoś to koniecznie. Niezależnie od wartości szkody, czyn wypełniający znamiona oszustwa zawsze będzie traktowany jako przestępstwo, ścigane z urzędu. Wystarczy je zgłosić w najbliższej jednostce policji lub prokuraturze. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast informuj Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Zadbajmy wspólnie o nasze bezpieczeństwo!

Powrót na górę strony